Crisisteam, collega’s en veiligheidsregio’s, koortsachtig overleg over werk en veiligheid
Maart 2020 zullen mensen niet snel vergeten. Een plotselinge lockdown kwam nadat de eerste signalen van een opkomende pandemie steeds hardnekkiger werden. Crisismanager Ino Kouwenhoven leidde het crisisteam van PWN, dat vanaf dag één alles in het werk stelde om het samenspel bij PWN te laten doorgaan.
“In de aanloop naar de crisis zagen we dat de maatregelen steeds strenger werden. Een lockdown leek onafwendbaar. Toen in het weekend van 14 maart duidelijk werd dat bedrijven echt dicht zouden gaan, hebben we die zondag meteen het al actieve crisisteam bij elkaar geroepen. Vooral in de eerste weken kwamen we elke dag bijeen. We hadden er een dagtaak aan om alles zo te organiseren dat het werk bij PWN zo goed mogelijk door kon gaan. De meeste collega’s moesten vanaf die maandag thuis gaan werken en waren daar nauwelijks op voorbereid.
Zorg voor medewerkers
Snel regelden we dat het online vergaderen zonder problemen kon plaatsvinden, en dat mensen thuis de juiste spullen kregen. Een groot beeldscherm bijvoorbeeld, en een goede bureaustoel. We inventariseerden ook welke functies kritiek waren, waarvoor er een minimale bezetting beschikbaar moest blijven. En voor collega’s die door een ziek kind of quarantaine noodgedwongen thuis moesten zitten, bedachten we een speciale zorgverlofregeling.
Nieuwe ideeën
Vooral in het begin was de onduidelijkheid groot, en merkten we een enorme behoefte aan informatie over de pandemie en de manier waarop PWN hierop anticipeerde. Dankzij een mooi samenspel met HR en Communicatie kwam de informatiestroom snel op gang. Veel collega’s wilden ook bijdragen en kwamen met goede ideeën. Een van die ideeën was om een klussenbank op te richten. Daarmee konden collega’s die door corona niet konden werken, monteurs bijvoorbeeld, intekenen op klussen die juist bij andere collega’s bleven liggen.”