Het belang van een betrouwbare watermeter
Ieder perceel met een drinkwateraansluiting heeft een watermeter. Deze meter geeft aan hoeveel drinkwater er verbruikt wordt. En door dit te weten kunt u uw waterverbruik beter beheren en eventueel maatregelen nemen om verspilling te verminderen. Dit kan resulteren in een lagere drinkwaterfactuur en een duurzamer drinkwaterverbruik.
Onderhoud en vervanging van de watermeter
De watermeter geeft aan hoeveel drinkwater er verbruikt is en op basis van de watermeterstand stellen wij uw drinkwaterfactuur op. Daarom is het belangrijk dat de watermeter betrouwbaar is en goed onderhouden wordt. Het onderhoud of eventuele vervanging van de watermeter zal PWN uitvoeren. De opstellingsruimte waarin de watermeter zich bevindt, is echter uw verantwoordelijkheid. In het geval dat u het pand huurt, overlegt u dan met uw verhuurder.
Voorwaarden voor vervanging en onderhoud
Om onderhoud en eventuele vervanging van de watermeter mogelijk te maken gelden voorwaarden.
De voorwaarden hebben betrekking op de opstellingsruimte voor de meetinrichting. Dit is de werkruimte direct om de watermeter heen. Maar het gaat ook om de ruimte waarin de watermeter zich bevindt. In nieuwe woningen zit de watermeter bijvoorbeeld in de meterkast. Maar bij veel oudere woningen zit de watermeter in de kruipruimte onder de woning of in een buitenput. Hieronder beschrijven we per situatie de voorwaarden.
De watermeter in een buitenput
Bevindt de watermeter zich in een buitenput, dan bent u als eigenaar van het pand verantwoordelijk voor het onderhoud van de buitenput. Om de watermeter in een buitenput goed te onderhouden of te vervangen moet deze bijvoorbeeld goed bereikbaar zijn en voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Om het makkelijk te maken hebben we de 11 voorwaarden op een rijtje gezet:
- De put mag niet dieper dan 60 cm zijn en een gebied met een straal van 1 meter rond de put moet van gelijke hoogte zijn.
- De put is vrij van zand, modder of vuil.
- De ruimte rond de put is in alle richtingen 30 cm vrij van struiken en takken van bomen.
- De grootte van de put is minimaal 50 x 70 cm.
- Plaats geen obstakels op de put of haal deze zelf weg voordat de monteur komt.
- De put moet zichtbaar en te vinden zijn.
- Zorg ervoor dat de put niet onder verharding zit of vast zit aan eventueel straatwerk.
- Vervang een gebroken tussendeksel van asbestcement door een kunststof tussendeksel. Putdeksel zijn via PWN te bestellen.
- Beide putdeksels moeten lichter zijn dan 23 kg. Geschikte putdeksels kunt u via PWN bestellen.
- Beide putdeksels zijn voorzien van een hijsoog.
- Vraag PWN om de watermeter (tegen betaling) eventueel te verplaatsen naar binnen in het pand. Zelf of door een installateur de watermeter verplaatsen is verboden omdat hiermee de drinkwaterkwaliteit in gevaar kan komen.
De watermeter in meterkast of kruipruimte
Wanneer de watermeter in de meterkast of in de kruipruimte zit gelden de volgende 5 voorwaarden:
- De ruimte waar de watermeter zich bevindt moet makkelijk toegankelijk zijn. Dit geldt ook voor de watermeter zelf. Verwijder bijvoorbeeld alle opgeslagen spullen en eventueel isolatiemateriaal rond de meter. Er moet een vrije ruimte zijn van minimaal 5 cm onder de watermeter in alle andere richtingen en een vrije ruimte van 40 cm.
- Zorg dat de watermeter toegankelijk is via een toegang van minimaal 50 x 70 cm en maximaal 60 cm diep.
- Creëer nooit een bouwkundige belemmering .
- Zorg dat er een tweedelige koppeling zit tussen de watermeter en de binneninstallatie. Vraag een installateur om deze eventueel aan te brengen.
- Wanneer de binneninstallatie van lood is, vraag dan een installateur dit materiaal te vervangen. Minimaal over een lengte van 1 meter na de watermeter, maar bij voorkeur helemaal voor uw eigen gezondheid.
Wanneer de watermeter niet vervangen kan worden
Het kan voorkomen dat u van ons bericht heeft ontvangen dat de watermeter niet vervangen kan worden, omdat de situatie niet aan de voorwaarden voldoet. De opstellingsruimte van de meetinrichting en de ruimte waarin de watermeter zich bevindt zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het pand. Voor een aantal voorkomende situaties werken wij aan een aanbieding voor de benodigde aanpassingen. Op dit moment kunnen we nog niet aangeven wanneer we u deze aanbieding kunnen doen. Contact met ons opnemen is niet nodig, want wij nemen contact met u op. Ook vindt u op deze pagina altijd de laatste informatie.
Indien u hierop niet wil wachten, kunt u aan aanvraag doen voor het verplaatsen van de watermeter bij MijnAansluiting.nl. Tegen betaling van het reguliere tarief kan dan bijvoorbeeld de watermeter van buiten naar binnen in het pand worden gebracht.