Bij PWN dragen we onder andere zorg voor de veiligheid en kwaliteit van het drinkwaterdistributienetwerk. Dit betekent dat we ervoor zorgen dat het water veilig is tot aan de voordeur van huishoudens. Maar bij woongebouwen gaan we nog iets verder en controleren we de drinkwaterinstallatie in uw gebouw tot aan de kraan of een ander tappunt. Zo kunnen wij situaties die mogelijk de kwaliteit van het drinkwater aantasten, tijdig signaleren én voorkomen. Ook kunnen we voorkomen dat eventueel gevaarlijke stoffen zoals chemicaliën of bacteriën uw drinkwaterinstallatie, of zelfs het openbare drinkwaternet van Noord-Holland, in kunnen stromen.
Hiernaast vindt u een overzicht van Veelgestelde vragen waarin u meer informatie vindt die geschikt is voor u.
Wanneer vindt een controle plaats?
Als uw woongebouw aan de beurt is voor een controle, ontvangt u een aankondigingsbrief. Hoe vaak we controleren, is afhankelijk van de complexiteit van de drinkwaterinstallatie en de hierop aangesloten apparatuur. Risicovollere installaties worden regelmatiger bezocht. De controles vinden (op basis van de risicoklasseindeling) om de drie, zes of negen jaar plaats.
Hoe verloopt een controle?
Als uw woongebouw aan de beurt is voor een controle dan ontvangt u een aankondigingsbrief. Hierin leest u hoe u zich kunt voorbereiden op de controle. Na het versturen van de aankondiging komen wij zo spoedig mogelijk bij u langs. Als u liever een afspraak maakt, dan kunt u via een e-mail of de telefoon hiervoor contact opnemen met de betreffende inspecteur. Directe contactgegevens van de inspecteur vindt u in de aankondiging.
Tijdens de controle loopt de inspecteur van PWN samen met u, of bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van uw vereniging van eigenaren die de installatie(s) goed kent, de drinkwaterinstallatie langs. In hoofdlijnen wordt er gecontroleerd of de drinkwaterinstallatie goed is aangesloten. Tijdens de controle bekijken we de aangesloten apparaten en toestellen. Zijn deze veilig aangesloten en is de juiste terugstroombeveiliging aangebracht? Zo voorkomen we dat eventueel gevaarlijke stoffen zoals chemicaliën of bacteriën de installatie, of het openbare drinkwaternet in kunnen stromen.
Hoe lang duurt een controle?
De duur van een controle is afhankelijk van de omvang en complexiteit van uw drinkwaterinstallatie, type- en aantal aangesloten apparaten of toestellen die zich in uw woongebouw bevinden.
Hoe bereid ik mij voor op een bezoek van de PWN-inspecteur?
Zoals vermeld staat in de aankondigingsbrief, die u (als het goed is) heeft ontvangen, is het belangrijk dat er iemand beschikbaar is om de PWN-inspecteur te begeleiden. Deze persoon dient op locatie bekend te zijn en te beschikken over toegang tot alle, voor de controle noodzakelijke, ruimtes.
Tijdens de controle kunt u gewoon water blijven gebruiken. Ook nemen we tijdens de controle geen watermonsters af.
Wat gebeurt er na de controle?
Na het controlebezoek ontvangt u een brief waarin wij eventuele gebreken aangeven. Afhankelijk van de aard van het gebrek, en het risico voor de volksgezondheid, geven wij een termijn aan waarbinnen eventuele gebreken verholpen moeten zijn. Is er sprake van een sterk verhoogd risico? Dan controleren wij na twee tot vier weken opnieuw. Bij een verhoogd risico controleren wij na acht weken opnieuw. Is het risico beperkt? Dan vertrouwen wij erop dat u de installatie voor de volgende periodieke inspectie aanpast. U bent wettelijk verplicht onze aanwijzingen op te volgen.
Het eerste controlebezoek is gratis, maar als bij een eventueel vervolgbezoek blijkt dat een installatie nog niet voldoet, kunnen wij u kosten voor vervolgbezoeken in rekening brengen. Als uw installatie helemaal in orde is, krijgt u hiervan ook schriftelijk bericht.
Als u naar aanleiding van de brief of het bezoek nog vragen heeft, helpt de inspecteur die vermeld staat op de brief u graag.
Waarom wordt mijn woongebouw gecontroleerd?
PWN heeft de wettelijke taak om drinkwaterinstallaties periodiek te controleren. Gelukkig maar, want zo kunnen we situaties die mogelijk de kwaliteit van het drinkwater voor uw bewoners aantasten, tijdig signaleren én voorkomen. Samen met u zorgen we er dus voor dat uw bewoners altijd kunnen rekenen op betrouwbaar drinkwater.
Zowel de controlerende taak van PWN als de medewerking van de eigenaar van de installatie zijn wettelijk vastgelegd in de Drinkwaterwet en het Drinkwaterbesluit.
Zijn er kosten aan verbonden?
Het eerste controlebezoek is gratis. Mogelijke aanpassingen aan uw drinkwaterinstallatie(s) dient u zelf te realiseren en bekostigen. Als bij een eventueel vervolgbezoek van een PWN-inspecteur blijkt dat een installatie nog niet voldoet, kunnen wij u kosten voor vervolgbezoeken in rekening brengen.
Waar ben ik verantwoordelijk voor en waar is PWN verantwoordelijk voor?
Rol PWN
PWN is onder andere verantwoordelijk voor de veiligheid en kwaliteit van het drinkwaterdistributienet. Dit betreft vaak de aansluitingen tot aan de voordeur van huishoudens. Bij woongebouwen gaan we nog iets verder en controleren we de drinkwaterinstallaties tot aan de kraan of een ander tappunt. Zo kunnen wij situaties die mogelijk de kwaliteit van het drinkwater aantasten, tijdig signaleren én voorkomen. Ook kunnen we voorkomen dat eventueel gevaarlijke stoffen zoals chemicaliën of bacteriën uw drinkwaterinstallatie, of zelfs het openbare drinkwaternet van Noord-Holland, in kunnen stromen.
Uw rol
Een veilige drinkwaterinstallatie (die voldoet aan NEN 1006) vormt de basis voor betrouwbaar drinkwater uit de kraan en als eigenaar of beheerder bent u verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer hiervan. Wanneer u dit op de juiste wijze doet, is de kans op een chemische of bacteriologische verontreiniging van het drinkwater voor uw bewoners minimaal.
De rol van de PWN-inspecteur
Om u te helpen en te zorgen voor een veilige drinkwaterinstallatie in uw gebouw, komt er geregeld een inspecteur van PWN bij u langs. Deze inspecteur controleert uw installatie periodiek op hoofdlijnen, waarbij hij vooral let op het beheer van de installatie en of de juiste terugstroombeveiligingen (zie onderaan deze webpagina) aanwezig zijn.
Welke apparaten en toestellen kan ik vinden in mijn woongebouw en wat zijn aandachtspunten tijdens een controle?
In een woongebouw kunnen veel apparaten aanwezig zijn die aangesloten zijn op de drinkwaterinstallatie. Het gebruikte water of andere verontreinigde stoffen uit zo’n apparaat mogen uiteraard bij een eventuele calamiteit niet in de waterleiding terugstromen en daarom is het belangrijk dat elk apparaat veilig is aangesloten en voorzien van een goede terugstroombeveiliging.
Enkele veelvoorkomende apparaten of toestellen in een woongebouw zijn brandslanghaspels, tuinsproei-installaties, waterbehandeling- en onthardingsapparatuur, hydrofoorinstallaties, apparaten in technische ruimte (CV vulinstallaties) en centrale verwarmingsketels. Bekijk de type aansluitingen in het overzichtsdocument hieronder.
In woongebouwen controleren we ook of een leiding naar een woning/appartement, garagebox of andere ruimte in het gebouw is voorzien van een terugstroombeveiliging. Deze voorkomt dat vervuild water in een woning, appartement of ruimte naar buren in het gebouw kan stromen. Enkele voorbeelden van terugstroombeveiligingen vindt u in het overzichtsdocument hiernaast.
Bij een centrale verwarmingsketel controleren we of deze apparaten veilig zijn aangesloten op de drinkwaterinstallatie en of de temperatuur hoog genoeg is.
Sommige woongebouwen zijn voorzien van een regenwaterinstallatie die een tank vult. Ook deze aansluitingen en vooral de toepassing van dit ‘grijze’ water controleren we.
Wat betekent …?
Terugstroombeveiliging = Een terugstroombeveiliging is een apparaat dat voorkomt dat een verontreinigende stof in de drinkwaterinstallatie terug kan stromen. Het wordt geplaatst voor ieder apparaat dat op de drinkwaterinstallatie wordt aangesloten. Dit kan een (eenvoudige-) keerklep zijn maar ook een zwaardere beveiliging zoals een onderbrekingsreservoir als er kans is op een microbiologische verontreiniging van het drinkwater.
Dode-waterleiding = Dit is een leidinggedeelte waarin geen doorstroming met leidingwater plaatsvindt, doordat bijvoorbeeld op het uiteinde van de leiding geen tappunten zijn aangesloten en die gebruikt worden.
‘hotspot’ = Een plaats in de drinkwaterinstallatie waar het leidingwater kan opwarmen tot 25 gr C of meer door warmtebronnen in de omgeving.
Legionellapreventie
Uiteraard wilt u besmetting van legionella in uw woongebouw voorkomen. Als eigenaar of beheerder van het woongebouw bent u er namelijk verantwoordelijk voor dat bewoners geen gevaar lopen. In 2004 is nieuwe wetgeving van kracht geworden waardoor aanvullende regels gelden voor bepaalde installaties. Voor meer informatie zie: https://www.ilent.nl/onderwerpen/legionella/toezicht-legionella
Als het gaat om legionellapreventie dan kan het volgende belangrijk zijn:
- Is de warmwatertemperatuur hoog genoeg?
- Is de koudwatertemperatuur laag genoeg en is geen sprake van lokale opwarming (‘hotspots’)?
- Zijn er leidingdelen in de drinkwaterinstallatie die niet in gebruik zijn (‘dood’ -water)?
- Zijn de binnenkomende drinkwaterleidingen van een woning / appartement voorzien van een terugstroombeveiliging/keerklep zodat stilstaand water vanuit een leegstaande woninginstallatie niet terug kan stromen in de hoofdinstallatie?
Meer informatie en contact
Handige links
Contact
U kunt contact opnemen met onze afdeling controle en inspectie.
Heeft u al een aankondigingsbrief ontvangen? Dan kunt u de inspecteur in de brief bellen of een e-mail sturen.