Jaarlijks ontvangt u van PWN een drinkwaterfactuur. Hierop wordt uw waterverbruik thuis of in uw bedrijfspand afgerekend. Afhankelijk van uw voorkeuren ontvangt u ook termijnfacturen. Er zijn meerdere manieren waarop u de facturen aan PWN kunt betalen. Lees hier welke opties u heeft en waar u uw facturen kunt bekijken.
Mijn drinkwaterfactuur
Mijn drinkwaterfactuur bekijken
Drinkwaterfacturen inzien, kan door in te loggen op Mijn PWN. Ga vervolgens naar ‘Facturen en betalen’. Op deze pagina staat een overzicht van uw betaalde en nog openstaande facturen. Als u klikt op het pijltje voor de factuur verschijnt het factuurnummer en de periode. De factuur zelf kunt bekijken door de pdf te openen.
Mijn drinkwaterfactuur per e-mail
PWN verstuurt de drinkwaterfacturen per e-mail. Tenzij u heeft aangegeven post van PWN liever thuis in de brievenbus te ontvangen. U kunt PWN als afzender van de e-mail herkennen aan het e-mailadres, het PWN-logo en uw relatienummer in de e-mail van de factuur.
Drinkwaterfactuurvideo van PWN
Ons streven is een drinkwaterfactuur die zo helder is als ons kraanwater! Daarom versturen we de jaarlijkse drinkwaterfactuur ook in de vorm van een gepersonaliseerde video. Hierin leggen wij u precies uit hoe uw drinkwaterfactuur tot stand is gekomen. We gaan daarbij uit van uw eigen bedragen en persoonlijke situatie. Iedere klant ontvangt dus een ander filmpje. In de video kunt u ook klikken, waardoor u voor meer of minder uitleg kunt kiezen.
Betaalmethodes
Er zijn vier manieren waarop u uw facturen aan PWN kunt betalen. Dit kan met een automatische incasso, iDEAL, QR-code of door 'n handmatige overboeking.
1. Een automatische incasso regelen
Machtig PWN om het bedrag automatisch van uw rekening af te schrijven. Zo betaalt u altijd op tijd het juiste bedrag. Een machtiging voor een automatische incasso kunt u regelen via Mijn PWN of via onze klantenservice. U kunt de frequentie en het incassomoment zelf kiezen. De automatische incasso kan óf iedere maand óf ieder kwartaal van uw rekening worden afgeschreven. U kunt ook kiezen uit vier incassomomenten, rond de 1e, 8e, 16e of de 23e van de maand.
2. Mijn drinkwaterfactuur via iDEAL betalen
Indien u heeft aangegeven uw facturen digitaal te willen ontvangen, krijgt u van PWN een e-mail met de drinkwaterfactuur en iDEAL-betaallink. Wanneer u hierop klikt, start de betaling via uw mobiel bankieren app of internetbankieromgeving.
3. Betalen met een QR-code
Wanneer u de drinkwaterfactuur per post heeft ontvangen waar een QR-code op staat, kunt u deze direct betalen door de QR-code te scannen met de camera van uw smartphone of tablet. Na het scannen toont de browser van uw apparaat automatisch de website waar u uw bank selecteert en de betaling kunt afronden. De QR-code werkt niet in de app van uw bank.
4. Betalingskenmerk bij bankoverschrijving
Het is ook mogelijk om het factuurbedrag zelf over te boeken. Bij het betalen van het factuurbedrag verzoeken wij u uw relatienummer en het factuurnummer te vermelden. Het IBAN rekeningnummer van PWN is NL 38 INGB 00 000 23 101. De BIC/SWIFT code van PWN is INGBNL2A.
Ondersteuning bij betalen
Betalingsregeling
Wilt u uw drinkwaterfactuur liever in termijnen betalen? Dat kan. Een betalingsregeling kunt u aanvragen via Mijn PWN.
Uitstel van betaling
Lukt het u niet om op tijd te betalen? Dat kan gebeuren. Voorkom hogere kosten en vraag een uitstel van betaling aan via onze klantenservice.
Hulp bij geldzorgen
Komt u er financieel niet uit? Dan kunt u hulp zoeken bij een schuldhulpinstantie. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw gemeente of 0800-8115.nl.
Kwijtschelding
U kunt geen kwijtschelding aanvragen voor uw drinkwaterfacturen. Een kwijtschelding kunt u alleen aanvragen voor gemeentelijke belastingen.
Incassokosten
Heeft u uw drinkwaterfactuur niet (helemaal) betaald? Dan volgt, na een herinnering, een aanmaning. Hiervoor moet u incassokosten betalen. Actuele tarieven van incassokosten vindt u in onze Tarievenregeling (hoofdstuk 4) op onze tarievenpagina.
Indien uw openstaande drinkwaterrekening langdurig niet wordt betaald, komt er een incasso aan de deur. De kosten hiervoor kunt u ook vinden in onze tarievenregeling.
Berekening jaarlijkse drinkwaterfactuur
PWN berekent uw drinkwaterfactuur op grond van uw drinkwaterverbruik. Uw drinkwaterverbruik wordt vastgesteld aan de hand van de watermeterstand. Daarom verzoeken wij u elk jaar rond dezelfde tijd om de watermeterstand aan ons door te geven. Het bedrag dat u moet betalen bestaat verder uit vastrecht en belasting op leidingwater (bol). Op dit jaarbedrag worden de reeds betaalde termijnbedragen in mindering gebracht. Daarnaast wordt het eerstvolgende termijnbedrag voor het nieuwe verbruiksjaar in rekening gebracht. Als dan het saldo positief is, moet u dat bedrag nog betalen. Als het saldo negatief is, krijgt u geld terug.
Vaststellen nieuw termijnbedrag
Het nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op uw verbruik. Wanneer er geen verbruik bekend is, dan is uw termijnbedrag gebaseerd op het gemiddelde verbruik van het aantal personen waarmee u bent ingeschreven. In Nederland gaan wij ervan uit dat wij per persoon ongeveer 50 m3 water per jaar verbruiken. Verbruikt u echter door persoonlijke omstandigheden meer of minder dan gemiddeld, pas dan uw termijnbedrag eenvoudig zelf aan in Mijn PWN.
Bekijk de hulpvideo
Ons uitgangspunt is om zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe de drinkwaterfactuur is opgebouwd. Op dit moment is er geen hulpvideo beschikbaar omdat we werken aan een nieuwe video.
Meer informatie over drinkwaterfacturen bekijken en betalen
Bekijk de veelgestelde vragen over drinkwaterfacturen bekijken en betalen: